ל"ג בעומר: למה למען ה'?
החלטתי לעשות הפסקה מהדיון על הירושלמי והבבלי ולכתוב על ענייני דיומא. ל"ג בעומר (או לעומר) הוא יום בו משום מה עושים סעודות מדליקים נרות ומבעירים מדורות. ונשאלת השאלה: למה למען ה'?
מה קרה ביום הזה
לפי ספר המנהיג לראב"ן הירחי (=מלוניל) בשם "ספר ישן הבא מספרד" היום הוא היום בו פסקו תלמידי ר' עקיבה מלמות (הל' אירוסין ונישואין קו) וכן המאירי בשם הגאונים (בית הבחירה על יבמות סב).
"התלמידים של ר' עקיבה הפסיקו למות אז יאללה נרים מנגל!" זה נשמע לי מוזר וחסר היגיון 😕.
טוב, במקור יותר קדום, הלכות מסידור ארץ-ישראלי שפורסמו ע"י מרדכי מרגליות נאמר שי"ח באייר (=ל"ג בעומר) הוא יום פטירת יהושע בן נון (הלכות ארץ ישראל מהגניזה עמ' קמא). ברם לפי המקובל היום יום פטירת יהושע בן נון הוא כ"ו ניסן וכן מובא בשולחן ערוך (או"ח סי' תקפ).
אפילו מוזכר במקורות מהגניזה שאירע בארץ ישראל רעש אדמה ביום הזה, ועשו בו צום (צום יהושע) אבל למה לעשות חנגא ביום של צום שאירע בו רעש אדמה?
לא ניפול אפיים ונתחנן, זה מובן. אבל את הבלי היום הזה ודאי שצריך לדעתי לבטל. ולוואי ודבריי ישפיעו על אדם אחד.
טוב, במקור יותר קדום, הלכות מסידור ארץ-ישראלי שפורסמו ע"י מרדכי מרגליות נאמר שי"ח באייר (=ל"ג בעומר) הוא יום פטירת יהושע בן נון (הלכות ארץ ישראל מהגניזה עמ' קמא). ברם לפי המקובל היום יום פטירת יהושע בן נון הוא כ"ו ניסן וכן מובא בשולחן ערוך (או"ח סי' תקפ).
אפילו מוזכר במקורות מהגניזה שאירע בארץ ישראל רעש אדמה ביום הזה, ועשו בו צום (צום יהושע) אבל למה לעשות חנגא ביום של צום שאירע בו רעש אדמה?
אז למה באמת
ר' שמעון בן יוחי (או: ר' שמעון בר יוחאי, להלן: ר"ש) לא נפטר ביום הזה, אין שום מקור (שהוא לא מאוחר מאוד) לכך. אם כן, למה עושים הילולה לר"ש? מדובר כנראה במנהג עלייה לקברי תנאים בהר מירון שהתפתח גם בעקבות האר"י להילולה של ר"ש ואכמ"ל.
הקיצור לענ"ד זו שמחה ללא טעם. וכאן הבן שואל: סו ואט שישמחו סתם, מה הבעיה? יש בעיה בשמחה מרובה חסרת טעם. אני נסמך על התלמוד הבבלי ברכות ל סע"ב-לא ע"א, ראה שם. אין בעיה לשמוח כשהשמחה היא רגילה ולא יותר מדי, קצת רצינות לא תזיק בייחוד עם כל ההבלים שנעשים סביב מדורות ל"ג בעומר. שמחה היא טובה כשהיא במינון בריא. שמחה של מצווה, שמחת חיים, לא שמחה של שטות והבל.
רק אצטט את דברי החת"ם סופר (שו"ת חת"ם סופר, יו"ד, סי' רלג):
אמנם ידעתי כי שמעתי שעכשיו אכשיר דרי וממרחק יבואו ידרושו את ה' בעיה"ק צפת ביום ל"ג בעומר בהלולא דרשב"י ז"ל. ואם כי כל כוונתם לש"ש שכרם רב בלי ספק (…) אבל מטעם זה בעצמו הייתי אני מן הפרושים כבן דרותאי שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה. כי כבר כמה כרכורים כרכר בפר"ח או"ח סי' תצ"ו בקונטרס מנהגי איסור שלו אות י"ד על המקומות שעושים יו"ט ביום שנעשה להם נס (...) שלפענ"ד דאמרינן הוא מהאי ק"ו משעבוד לחרות אמרינן שירה ממיתה לחיים לא כל שכן . אבל לקבוע מועד שלא נעשה בו נס ולא הוזכר בש"ס ופוסקים בשום מקום ורמז ורמיזה, רק מניעת הספד ותענית מנהגא הוא וטעמיה גופא לא ידענא.
הקיצור לענ"ד זו שמחה ללא טעם. וכאן הבן שואל: סו ואט שישמחו סתם, מה הבעיה? יש בעיה בשמחה מרובה חסרת טעם. אני נסמך על התלמוד הבבלי ברכות ל סע"ב-לא ע"א, ראה שם. אין בעיה לשמוח כשהשמחה היא רגילה ולא יותר מדי, קצת רצינות לא תזיק בייחוד עם כל ההבלים שנעשים סביב מדורות ל"ג בעומר. שמחה היא טובה כשהיא במינון בריא. שמחה של מצווה, שמחת חיים, לא שמחה של שטות והבל.
רק אצטט את דברי החת"ם סופר (שו"ת חת"ם סופר, יו"ד, סי' רלג):
אמנם ידעתי כי שמעתי שעכשיו אכשיר דרי וממרחק יבואו ידרושו את ה' בעיה"ק צפת ביום ל"ג בעומר בהלולא דרשב"י ז"ל. ואם כי כל כוונתם לש"ש שכרם רב בלי ספק (…) אבל מטעם זה בעצמו הייתי אני מן הפרושים כבן דרותאי שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה. כי כבר כמה כרכורים כרכר בפר"ח או"ח סי' תצ"ו בקונטרס מנהגי איסור שלו אות י"ד על המקומות שעושים יו"ט ביום שנעשה להם נס (...) שלפענ"ד דאמרינן הוא מהאי ק"ו משעבוד לחרות אמרינן שירה ממיתה לחיים לא כל שכן . אבל לקבוע מועד שלא נעשה בו נס ולא הוזכר בש"ס ופוסקים בשום מקום ורמז ורמיזה, רק מניעת הספד ותענית מנהגא הוא וטעמיה גופא לא ידענא.
למה זה עדיין קיים
קיי, אז מי שעולה להר מירון לקברי הצדיקים ישמח אצלם אם הוא רוצה ללא שום סיבה, נו שוין. אבל למה כולם עושים מדורות שמזהמות את הסביבה, עשן פיח, מכלים עצים וקרשים, זיהום אוויר, קילוגרמים של בשר חיות נצלים ונאכלים (לפעמים נזרקים, השחתת מזון וזלזול בחיים של בריות), ואפילו מיתה בשרפה לחיות מסכנות 😿, פשוט פסטיבל של נזקי אש ובל תשחית. למען מה?
אני אכתוב על תופעות שמחנכים דתיים מתאוננים עליהם שקורות במדורות ל"ג בעומר (אני לא בדיוק מזדהה עם הכול): משחקי אמת או חובה עם בעיות של קריבה לעריות, דיבורים גסים, נרגילות, סיגריות, סמים, שתיית אלכוהול. כולם נסחפים ו"מתקלקלים" בתוך התחושה הקולקטיבית של פריקת עול. גם ה"דוסים" שביניהם בקושי עומדים בפיתוי.
איך אמר ראש הישיבה שלי: "יש במדורות האלה דברים נוראיים כמו אלכוהול, סמים ובנות" (וטפ, כששמעתי את זה השתדלתי שלא להתפקע בצחוק מתגלגל 😅).לא ניפול אפיים ונתחנן, זה מובן. אבל את הבלי היום הזה ודאי שצריך לדעתי לבטל. ולוואי ודבריי ישפיעו על אדם אחד.
אני ממש מסכימה, זה מרגיש שאנשים רק מחפשים לפרוק עול. יהיה מעניין אם יעשו סקר בערב המדורות ותשאל השאלה למען מה חוגגים, האם הרוב ידעו לענות נכון? האם חגיגת קדושה ראויה להיחגג כך? זה כמו שהפכו חתונה לחגיגה והחופה הפכה לשולית.
השבמחקאבל העולם הפך לרדיפה אחרי הסחות דעת שמחריבות את הפרט והכלל.
סיבות לשמוח בל"ג בעומר: 1. יום שבו מסתיים חלק חשוב מבניין האישיות שאנו עוברים את התהליך שלו בספירת העומר. 2. יום סמיכת ושימחת רשב"י (האר"י) - היום בו החלק בתורה שכולל בעיקר את הסוד ניצל (מכיוון שתלמידי ר"ע מתו, ר"ע חילק את התורה לחמישה חלקים ולימד חמישה תלמידים כל אחד חלק אחד).
השבמחקפלוני, לגבי 1. כל יום בספירת העומר אנחנו מסיימים חלק חשוב מבניין האישיות שלנו, אפשר לומר את זה אפילו על כל יום בשנה בו התעלינו בעבודה העצמית שלנו. אשאל שאלה: האם כשאתה מסיים פרק במסל"ש ומצליח להתקדם בעבודה שלו תעשה יום טוב? תשמח, זה ודאי מובן, אך לא נדמה לי שתבעיר מדורות. יש הבחנה גם בין שמחה רגילה לשמחה יתרה (כמו שהייתה בשמחת בית השאובה) לא כל אירוע כזה מצדיק שמחה יתרה.
מחקלגבי 2. היכן כתוב שהוא נסמך ביו זה? אשמח אם יצוין מקור. מה לך לשמוח בשמחה של ה"הצלה" כביכול של תורת הסוד (אני סבור כהרב דוד כהן נזיר האלהים וכיעב"ץ במטפחת ספרים בענין הזוהר), הרי אין לנו עסק בנסתרות כמו שאמר בן סירא. אולי לך יש, אינני יודע, אך האם זה מצדיק שמחה כזאת ?המביאה לידי קלות ראש עברות ופגיעה בסביבה
מקור למדורות ל"ג בעומר (לקוח מוויקיפדיה):
השבמחקבתחילת המאה ה-20 פיתחה התנועה הציונית את מיתוס ל"ג בעומר, וחיבורו יחד עם מרד בר כוכבא והמאבק לחירות לאומית. מנהג הדלקת המדורות הופץ כזכר למורדים שהדליקו משואות אש על ראשי ההרים כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד. גם המנהג להכין חצים וקשתות ולהתאמן בהם בסביבות המדורה מקושר למרד בר כוכבא, שהתקיים בתקופה בה חץ וקשת היה כלי הנשק העיקרי בקרב.
לפי התיאור המקובל בקרב חוגים ציוניים, חל מפנה לטובת צבאו של בר כוכבא במרד מול הרומאים והושאו משואות לבשר את הניצחון[16]. לפי השערת יום-טוב לוינסקי[7], ייתכן שחגיגות ל״ג בעומר בערב י״ח אייר מסמלות את הבשׂורה על פרוץ המרד הגדול. אישוש לכך ניתן למצוא בכך שבי"ז באייר התרחשה, על פי מלחמות היהודים, הפעולה האלימה הראשונה במסגרת המרד, ובערב אותו יום היו עשויים להודיע על המרד באמצעות מדורות, בדומה להודעה על ראש החודש.
א גרויסע ייש"כ אחיה!
מחקחזק! אשריך!
השבמחקשלום וברכה.
השבמחקיישר כוח על המחשבה והאכפתיות.
מספר אירועים חשובים קרו ביום זה,בנוסף לציון של רשב"י.
א"כ ישנם סיבות לחגוג.
דעת החת"ם סופר היא דעת יחיד שאיננה התקבלה ממש בחוג ההלכתי.
דיברת רבות על מה שעושים בפועל, על הסכנות הכרוכות בשמחה וכו', אבל אל תשכח להבדיל בין אידיאל למעשה.
אני יודע איך אני חגגתי וזה אינו קרוב לכך.
אני מסכים שיש אולי צד להגיד שאין צורך במדורות וזה מיותר מצד הבריאות אבל לענ"ד זו צריכה להיות הנהגה מוסרית גבוהה ולא חיוב הלכתי.
הכל תלוי באופן העשייה.